Mölndals Cykelklubb

Välkommen till klubben för alla som älskar cykel!

Mölndals CK är en aktiv cykelklubb med barn, ungdomar, elit, seniorer och veteraner. Vi har träningar och aktiviteter nästan alla dagar i veckan, året om. Våra ungdomsträningar leds av utbildade tränare som har lång erfarenhet av cykelsport och av att inspirera ungdomar. Barn- och ungdomsverksamheten ligger klubben varmt om hjärtat och våra ungdomar cyklar på alla nivåer, från att ha
kul till att tävla om SM-guld (främst landsväg, MTB och cykelcross). Mölndals Cykelklubb bildades den 13 mars 1922. Samhörighet är viktigt och sektionen "Gamla MCK:are" är en grupp där ett medlemskap i klubben på 25 år är hedervärt.

Vision

Mölndals Cykelklubb skall vara landets ledande plantskola för framtidens tävlingscyklister inom cykelsportens alla grenar. Vi arbetar med en bred bas och en spetsig topp som tränas av engagerade, motiverade och utbildade cykelledare. MCK skall även vara en innovativ och framgångsrik tävlingsarrangör.

Värdegrund

MCK delar RF:s värderingar om glädje & gemenskap, demokrati & delaktighet, allas rätt att vara med och rent spel. Dessutom har MCK ord och värderingar som skall prägla vår verksamhet:
- Entusiasm & engagemang
- Individuell utveckling
- Ansvarsfulla & goda förebilder

Tävlingsverksamheten

Att tävla ingår som en naturlig del i vår verksamhet. Klubbens medlemmar och särskilt våra barn och ungdomar har radat upp framgångar på regional- och nationell nivå de senaste åren och ett flertal SM tecken inom landsväg och mountainbike har erövrats. Gå in på vår tävlingssida Länk till annan webbplats.för info om tävlingsverksamheten.

Träningar

Ungdomar är vår bas och vi satsar mycket på att få till bra och roliga
träningar. Du är alltid välkommen att prova på, inget medlemskap krävs för att
testa och du kan börja när som helst under året. Klicka in på vår träningssida Länk till annan webbplats.för info om aktuell träning. Vi har träningar och aktiviteter nästan alla dagar i veckan. Våra ungdomsträningar leds av utbildade tränare. Vi har även träningar för elit, veteran och seniorklass. Det finns även rena motionsgrupper som cyklar i lite lugnare tempo.

Eget klubbhus

På 60-årsdagen 1982 invigdes vårt nuvarande klubbhus, som ligger i Lindome och har blivit en samlingspunkt för klubbens medlemmar och aktiviteter. På vintrarna bedrivs organiserad träning med testcykel. Klubbhuset går även att hyra, se info här Länk till annan webbplats.

Vi hoppas slutlligen att du skall trivas hos oss!

Publicerad: 2022-02-23

Senast uppdaterad: 2022-11-30